Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter
De Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter is misschien wel de meest gewilde bus onder camperbouwers. De aanschafwaarde ligt hoger dan bij veel andere bussen, maar daar krijg je ook een betrouwbare en comfortabele bus voor terug. Gevoelsmatig is het eerder alsof je rijdt in een grote personenauto, dan in een bestelbus of kleine vrachtwagen. Dat is te danken aan een goed afgesteld stuur en onderstel, maar ook de achterwielaandrijving is een fijne toevoeging. Zeker voor campers die doorgaans meer gewicht bij zich dragen rijdt dat comfortabel. Ook het hoge koppel (NM) is fijn, daardoor kun je ook met minder vermogen goed wegkomen en door bergachtig gebied rijden.
De Volkswagen Crafter is vrij identiek aan de Sprinter, omdat deze binnen dezelfde modelreeks is gemaakt. Mercedes gebruikt zijn eigen motoren.
Voordelen
Nadelen
Fiat Ducato, Citroën Jumper en Peugeot Boxer
Deze modellen worden samen genoemd omdat de tweede en derde generaties allemaal onder de fabrikant PSA zijn gebouwd. De drie bussen zijn gelijk aan elkaar, al gebruiken de Jumper en Boxer meestal andere motoren dan de Ducato. Het rijden wordt vaak als iets minder strak of comfortabel ervaren. Wel zijn ze beter betaalbaar en winnen ze het als het aankomt op de breedte van de bus. Je hebt bijna 10 cm extra en de wanden zijn relatief recht.
Voordelen
Nadelen
Renault Master, Opel Movano en Nissan Interstar
Deze bussen zijn qua model identiek en prima geschikt om te laten ombouwen naar buscamper. Deze modellen zijn in de breedte nagenoeg gelijk aan de Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter.
Voordelen
Nadelen
Iveco Daily
De Iveco Daily is een geschikte bus om te laten ombouwen naar camper. Er is ook een behoorlijk groot aanbod van jong gebruikte bussen beschikbaar. (ook met automaat) Iveco is van oorsprong een vrachtwagenbouwer waardoor het ledig gewicht soms wat hoger licht dan bij de andere modellen.
Voordelen
Nadelen
Ford Transit
Prima basis voor een camper. Let echter op moren van ford 2.2TDCI. Deze schijnen technisch niet altijd betrouwbaar te zijn. Meerdere mensen hebben onder de 200.000 km motorschade gehad. Dus even goed controleren of jouw bus niet onder de reeks met dit probleem valt.
Voordelen
Nadelen
Er zijn verschillende formaten bussen om de markt. Belangrijk om te weten, wij bouwen alleen buscampers waarin je volledig kunt staan. Bussen met stahoogte (H2).
De verschillende lengtes en hoogste van de bussen, wordt weergegeven met L en H.
HOOGTE
In een H2 bus heb je stahoogte. H2 betekent dat de hoogte van de laadruimte circa 2 meter is, en daarin kun je dus in voluit staan in de bus. Dit noemen we stahoogte. H3 is extra verhoogd. De stahoogte is circa 2,30 meter.
LENGTE:
Voor de bezichtiging en proefrit:
Tijdens de proefrit:
Wanneer je een bedrijfswagen te koop ziet staan, moet je (meestal) als particulier 21% BTW over het aankoopbedrag betalen. Waarom? De naam zegt het al; een bedrijfswagen is een zakelijke wagen.
Ook handig om te weten, in Nederland betaal je als particulier BPM over (nieuwe) bedrijfswagens en personenauto’s. BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. Een bedrijfswagen wordt een personenauto zodra je er een kampeerauto van maakt via een keuring bij de RDW. Wanneer je wilt profiteren van het kwarttarief - welke speciaal is voor een kampeerauto kenteken, zal je eerst de BPM moeten afdragen. Het blijft uiteraard jammer en veel geld, maar uiteindelijk profiteer je wel van een gunstiger belastingtarief.
Heb je een bus op het oog en ben je benieuwd hoeveel BPM er nog moet worden afgedragen?
Op nieuwe bussen kan de BPM fors zijn, maar na elke maand na afgifte van het kentekenbewijs wordt BPM in mindering gebracht. Na 5 jaar is de BPM aanzienlijk lager. Kampeerauto’s zijn na 17,5 jaar BPM vrij.
Eigenaren van een oudere dieselauto’s betalen per 1 januari 2020 een toeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Op de website van de RDW kun je de fijnstofuitstoot van een bus bekijken. Daarnaast zorgen nieuwe milieuzones voor een verbod in steeds meer steden. Dit zal in de toekomst alleen maar groter worden. Hoe ouder je diesel bus, hoe meer je beperkt wordt in toegang tot (grote) steden. Handig om rekening mee te houden, mocht je van plan zijn een oudere diesel te kopen.
Uiteraard kun je kijken op bekende platforms zoals Marktplaats en Gaspedaal. Of informeer bij de plaatselijke garage. Maar omdat we inmiddels ervaring hebben met het zoeken naar goede bussen, delen we graag nog twee adresjes met je:
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer