- 🌲 BUSCAMPER:
- Huren
- Bouwen
- Kopen
Ik wil een buscamper laten bouwen, welke bussen zijn geschikt om te laten ombouwen?

Je wilt een bus laten ombouwen tot camper, welke bussen zijn geschikt om te laten ombouwen? En waar moet ik op letten bij kopen van een geschikte bus? Wij geven graag advies en tips, zodat het aanschaffen van een bus makkelijker en leuker wordt.
De volgende merken bussen zijn goed geschikt om te laten ombouwen:
- Volkswagen Crafter
- Mercedes Sprinter
- Citroën Jumper
- Peugeot Boxer
- Fiat Ducato
- Opel Movano
- Renault Master
- Nissan Interstar
- Ford Transit
Het verschil tussen de merken
Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter (2006 – 2017)
De Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter is misschien wel de meest gewilde bus onder camperbouwers. De aanschafwaarde ligt hoger dan bij veel andere bussen, maar daar krijg je ook een betrouwbare en comfortabele bus voor terug. Gevoelsmatig is het eerder alsof je rijdt in een grote personenauto, dan in een bestelbus of kleine vrachtwagen. Dat is te danken aan een beter afgesteld stuur en onderstel, maar ook de achterwielaandrijving is een dankbare toevoeging. Zeker voor campers die doorgaans meer gewicht bij zich dragen rijdt dat comfortabeler. Ook het hoge koppel (NM) is fijn, daardoor kun je ook met minder vermogen goed wegkomen en door bergachtig gebied rijden.
De Volkswagen Crafter is vrij identiek aan de Sprinter, omdat deze binnen dezelfde modelreeks is gemaakt. De Crafter heeft meestal wel een wat minder luxe interieur en gebruikt eigen motoren.
Voordelen
- Betrouwbare kwaliteit en comfortabel
- Goed afgesteld stuur en onderstel
- Achterwielaandrijving
- Kwalitatief goede bussen, waardoor deze met hogere km standen lees (+250.000 km) nog prima mee kunnen
Nadelen
- 315 en 2.0 motor heeft vaker mankementen met de turbo
- Aanschafwaarde vraagt om meer budget
Fiat Ducato - Citroën Jumper - Peugeot Boxer (vanaf 1993)
Deze modellen worden samen genoemd omdat de tweede en derde generaties (vanaf ’93) allemaal onder de fabrikant PSA zijn gebouwd. De drie bussen zijn gelijk aan elkaar, al gebruiken de Jumper en Boxer (op de Iveco motoren na) meestal andere motoren dan de Ducato. De techniek van deze drie is allemaal wat grover dan bijvoorbeeld die van Mercedes en Volkswagen, daardoor wordt het rijden vaak als iets minder strak of comfortabel ervaren. Wel zijn ze beter betaalbaar en winnen ze het als het aankomt op de breedte van de bus. Je hebt bijna 10 cm extra en de wanden zijn relatief recht.
Pas wel op voor de 2.2 motoren van Ford. Bij deze motoren kan een gat in de zuiger ontstaan, waardoor de motor op hol slaat en onherstelbaar kapot gaat.
Voordelen
- Veel keuze voor een betaalbare prijs
- De motoren van Iveco zijn sterk
- Door de extra centimeters is een bed in de breedte mogelijk
Nadelen
- De breedte van de bus kan ook nadelig zijn, bijvoorbeeld op smalle binnenwegen
- De bussen zijn breder, maar wel korter dan een Sprinter/Crafter in dezelfde lengte klasse
- Grovere techniek en rijdt daardoor iets minder strak
- 2.2 motor van Ford heeft regelmatig onherstelbare motorproblemen. Het gaat specifiek om de 2006-2010 versie (geldt ook voor de Ford Transit), maar ook bussen met een iets jonger bouwjaar kunnen deze motor hebben
Renault Master - Opel Movano - Nissan Interstar
Deze modellen, die vanaf 1997 gemaakt zijn door Renault (en dus ook weer gelijk aan elkaar), zijn de kleinste bussen van alle genoemde merken in dezelfde lengte/breedte klasse. Wil je meer ruimte, dan ben je dus eerder aangewezen op een lengte klasse hoger. Verder moet gezegd worden dat Renault bekend staan om de wat mindere kwaliteit. Veel gebruik van plastic en minder comfortabele stoelen. Maar uit onderzoek blijken ze bij de apk ook vaker met onderhoudsproblemen te kampen en staan ze volgens de wegenwacht ook het vaakst met pech langs de weg. In tegenstelling tot de andere bussen lijkt er met alle beschikbare motoren echter weinig mis en dus zou je met goed en preventief onderhoud de meeste problemen kunnen voorkomen en een prima camperbus kunnen rijden.
Voordelen
- Voldoende keuze voor een betaalbare prijs
- Weinig problemen bekend met de beschikbare motoren (kies bij de tweede generatie bij voorkeur de sterke 2.8 Iveco motor)
Nadelen
- De Franse fabrikant staat bekend om de wat mindere kwaliteit en daarmee minder comfort
- Uit onderzoek kampen Franse merken het vaakst met problemen en dat vraagt om meer onderhoud
- Van de populaire merken zijn deze bussen de kleinste in dezelfde lengte/breedte klasse
Formaat bus
Er zijn verschillende formaten bussen om de markt. Belangrijk om te weten, kies voor een bus met stahoogte.
De verschillende lengtes en hoogste van de bussen, wordt weergegeven met L en H.
- L + aantal meter: staat voor Lengte
- H + aantal meter: staat voor Hoogte
De volgende hoogte en lengte bussen zijn geschikt
HOOGTE
In een H2 bus heb je stahoogte. H2 betekent dat de hoogte van de laadruimte circa 2 meter is, en daarin kun je dus in voluit staan in de bus. Dit noemen we stahoogte. H3 is extra verhoogd. De stahoogte is circa 2,30 meter.
LENGTE:
- L2: gemeten vanaf de vloer van de laadruimte (achterzijde bestuurdersstoel), circa 3 meter lang
- L3: circa 4 meter
- L4: circa 5 meter
Hieronder vind je een handig overzichtje met geschikte type bussen:
- L2H2
- L3H2
- L4H2
- L2H3
- L3H3
Vind je het lastig voor te stellen hoe lang en hoog L4H2 bijvoorbeeld is? Bekijk hieronder foto's, voor een beter beeld. Waardoor je gemakkelijker kunt bepalen, waar je voorkeur naar uitgaat.
Volkswagen Crafter: bouwjaar 2009, L4H2
Opel Movano: bouwjaar 2019 (nieuw), L2H2
Waar moet ik op letten bij het kopen van een bus?
- Kijk bij voorkeur naar een bus met minder dan 250.000 km op de teller
- Controleer het teller rapport bij de RDW voor een kloppende kilometerstand
- Vergelijk het voertuig met andere advertenties om te controleren of de koop realistisch is
- Controleer of de datum van de laatste APK nog acceptabel is
Voor de bezichtiging en proefrit:
- Vraag wat de reden is van verkoop
- Vraag naar het onderhoudsboekje
- Controleer zichtbaar onderhoud zoals remmen, banden, verlichting en roestplekken
- Controleer de motorruimte op olievlekken, groene aanslag, andere lekkages en controleer vloeistoffen op helderheid
Tijdens de proefrit:
- Maak altijd een proefrit met een koude motor
- Voel en luister of de auto na het starten regelmatig en netjes stationair loopt (dit geldt ook voor het toerental)
- Luister naar verdachte geluiden zoals tikken, sissen, bonken en onderbrekingen vanuit de motorruimte, het stuur of vanaf onder de auto (let extra op tijdens bochten en drempels)
- Test of alle functies werken en er geen waarschuwingslampjes branden
- Kijk tijdens het rijden via de spiegels of er rook uit de uitlaat zichtbaar is en welke kleur het heeft
Ben je van plan een oudere diesel te kopen? Houd hier rekening mee bij de aankoop van je bus!
Eigenaren van een oudere dieselauto’s betalen per 1 januari 2020 een toeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Op de website van de RDW kun je de fijnstofuitstoot van een bus bekijken. Daarnaast zorgen nieuwe milieuzones voor een verbod in steeds meer steden. Dit zal in de toekomst alleen maar groter worden. Hoe ouder je diesel bus, hoe meer je beperkt wordt in toegang tot (grote) steden. Handig om rekening mee te houden, mocht je van plan zijn een oudere diesel te kopen.
Waar kan ik het beste (online) zoeken naar een bus?
Uiteraard kun je kijken op bekende platforms zoals Marktplaats en Gaspedaal. Of informeer bij de plaatselijke garage. Maar omdat we inmiddels ervaring hebben met het zoeken naar goede bussen, delen we graag nog twee adresjes met je:
- Van der Wal Vans
Een groot aanbod in occasions bedrijfswagens. (Wanneer je komt kijken, graag vooraf even bellen met de vermelding Camper Pioneer) - Mijn Autocoach
Wanneer je hulp nodig hebt bij het kopen van een geschikte bus. Van Zoeken tot Aanschaf staan ze voor je klaar.
Vind je deze blog handig en nuttig voor het kopen van de juiste bus?
Laat het ons weten!
- Labels